lørdag den 18. februar 2012

De unge

Jeg sov længe og stod sent op, sammen med min gode ven fra København. I dag var en fridag og vi havde ingen planer. Vejret var dejligt, så vi besluttede os for at gå ud på en lang gåtur. Mange af disse gåture har det med at ende i Exarchia, hvor jeg som oftest støder på et par af de kammerater jeg har fået, og det havde jeg også lyst til skulle ske i dag.

Vi passerede Syntagma pladsen hvor jeg kunne se der foregik et eller andet. I gaderne op til pladsen var politiet opstillet i deres sædvanlige kæder de bruger til de store demonstrationer. Jeg havde ikke hørt om nogen demonstration i dag, så vi nærmede os pladsen uden at vide hvad vi skulle forvente. Da vi nåede frem kunne vi se at en gruppe meget unge mennesker stod samlet foran parlamentet. Politiet som var massivt tilstede, havde lavet en kæde foran trappen op til parlamentet, og stod på siderne og holdte øje med de unge mennesker. Da vi kom tættere på kunne jeg se at det var folkeskoleelever der demonstrerede. Der var vel omkring 200 af dem, i alderen 12-16 år, og de holdte et banner op samtidig med at de råbte slagord op mod parlamentet.

To unge piger gik rundt og uddelte flyvesedler med tekster der forklarede om de massive nedskæringer i den i forvejen sparede uddannelsessektor. De fortalte på engelsk, at de selv havde arrangeret demonstrationen, og havde brugt sociale medier til at mobilisere folkeskoleelever fra hele Athen. De sagde at de var den generation, som ville blive mest påvirket af det som der foregår i dag, alligevel var der ifølge dem ingen der gad at lytte til dem, så nu havde de altså arrangeret den her demonstration for at gøre befolkningen opmærksom på, at også de unge folkeskoleelever er frustrerede over de store forringelser. Jeg kiggede rundt og kunne ikke se en eneste fra pressen nogen steder. Imens råbte de unge mennesker højere og højere. En større gruppe satte sig ned på pladsen foran de udstationerede politifolk, der var iført fuld kampuniform, dette var et syret syn. Imens gik de større drenge rundt med halstørklæderne trukket godt op over næsen, og kiggede skummelt på de mange politifolk. Situationen virkede rolig og uskyldig, vi ønskede dem held og lykke med deres kamp og fortsatte vores gåtur mod Exarchia.

Og ganske rigtigt, så stødte vi her på Peter, Raoul og et par stykker af deres kammerater. Vi besluttede os for at tage på bar og nye en kold øl i solen. Ved bordet ved siden af, sad to yngre kvinder som må have overhørt vores samtale. For da vi var på vej til at gå videre, tog den ene fat i mig og spurgte om ikke jeg kunne sidde lidt, de havde nogle spørgsmål de gerne ville have besvaret. Så jeg satte mig ned, og de to unge kvinder gik straks i gang med at forklare om deres livssituation. De havde begge en bachelor i jura, men kunne ikke længere blive i Grækenland, de ville hurtigst muligt væk herfra, der var ingen fremtid for dem her, som de sagde. De virkede temmelig frustrerede og ville høre om mulighederne for at flytte til Danmark. Jeg sagde at jeg ikke var ekspert, men at jeg kunne prøve at besvare deres spørgsmål.

De havde allerede været på den Danske Ambassade, som ikke havde kunne hjælpe dem i nogen særlig grad. De ville vide hvor meget en bolig kostede i København, hvor meget mindstelønnen var og hvad priserne på mad var. De spurgte også om de kunne arbejde på samme tid som de studerede, om uddannelse var gratis og om de kunne få støtte mens de studerede. Jeg svarede på noget af det, men måtte også erkende at jeg ikke vidste præcis hvordan det var for studerende fra andre EU lande. Vi udvekslede e-mail-adresser, og jeg lovede at jeg ville forsøge at finde ud af mere omkring situationen for udenlandske studerende i Danmark. De var velkomne til at kontakte mig hvis de kom på flere spørgsmål.

Efter flere øl i Exarchia gik vi hjem. Da jeg tjekkede internettet igen, kunne jeg se at demonstrationen med folkeskoleeleverne på Syntagma, havde udviklet sig dramatisk efter vi var gået. Eftersigende havde nogle unge hætteklædte kastet med klementiner mod politiet, som så havde fyret tåregas tilbage mod de unge mennesker. Pressen var så alligevel dukket op, og på en video på nettet kunne jeg se hvordan politifolk iført kampuniformer havde jagtet de unge rundt på Syntagma pladsen. En enkel var blevet anholdt og op til flere havde fået slag af politiet. Ifølge politiet var en enkel politimand også blevet såret i sammenstødene.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar