I dag gav jeg et interview til Klubværelset på P1, som var
taget til Athen for at lave en reportage om de unge grækeres forhold til
krisen. Få dage forinden, var jeg blevet kontaktet og spurgt om jeg havde lyst
til at fortælle om mine oplevelser her. Jeg svarede ja, også selv jeg ikke er
en ’ung græker’. Dels fordi jeg mener, at de ting der foregår her lige nu vil
få store konsekvenser, ikke kun for Grækenland men for hele Europa, og dels
fordi jeg gang på gang chokeres af mediernes ringe håndtering af krisen, og den
manglende forståelse for problematikkerne og alvoren derhjemme. Klubværelset er
for mig et fint program, som adskillige gange har fastholdt min koncentration i
radioen fra køkkenet på Nørrebro, og som mange gange har belyst nogle vigtige
og oversete emner.
Jeg mødtes med de tre udsendte fra Klubværelset som netop
var landet, og vi snakkede kort om situationen her, om mulighederne for at møde
nogle ’unge grækere’ og om mediernes rolle under denne kapitalistiske krise. Jeg
fortalte om de såkaldte ’stekis’, som er en slags selvorganiseret klub de
fleste unge er en del af. En ’steki’ er lidt ligesom en diskussions-gruppe, de
holder til på skoler, universiteter og i lokaler ude i byen. I en ’steki’
diskuterer man politik, arrangerer events og laver aktioner sammen. Næsten alle
jeg har mødt, er eller har vært en del af en ’steki’. Jeg mente at en ’steki’
ville være et godt bud på et sted, hvor man kan møde unge grækere der er
bevidste om hvad der foregår.
Under vores indledende samtale slog det mig, at en af de
store forskelle på hvad de ville lave og så det jeg er i gang med, lå i idéen
om objektivitet. Hvor de er ansatte
som journalister på Danmarks Radio, og skal forsøge at indsamle historier fra
en bred gruppe af mennesker, med forskellige holdninger og idéer om hvad der
foregår, så er jeg mere frit stillet. Jeg er som sagt billedkunstner, og har
ikke på noget tidspunkt haft planer om at skulle forsøge at være objektiv,
tværtimod. Jeg oplever først og fremmest det græske samfund ud fra mine egne
erfaringer, og forsøger udelukkende at give form til disse oplevelser.
Jeg tog Cecilie Kubert, som er tilrettelægger på programmet,
op til Areopagus hvor hun første gang tændte for mikrofonen. Jeg tænkte at det
var vigtigt, med min beskedne og simplificerede viden, at forsøge at tænke
krisen ind i et historisk perspektiv. Areopagus er et mindre bjerg på vej op
mod Akropolis. Her har man en helt fantastisk (og gratis) udsigt ud over det
meste af Athen, samt forstæderne og bjergene i baggrunden. Bjerget er i
virkeligheden en kæmpe sten, og det var her Rådet af Ældre engang for mange
tusinde år siden, fungerede som højesteret og nok det vigtigste politiske organ
for de gamle hellenere. Mens mikrofonen kørte, fortalte jeg fra min
overfladiske research, om oldtiden og stederne som man mener danner grundlaget
for den vestlige verdens civilisation. Jeg fortalte hvor absurd det var for
mig, at det var her hvor det såkaldte ’demokrati’ blev født, ”den vestlige verdens vugge”, og at det
nu altså er her det endelige sammenbrud starter.
Ved foden af oldtidens ruiner starter nutidens huse, og
rækker så langt øjet kan se. Jeg fortalte om befolkningstætheden, som i dag er
den højeste i Europa og kun overgået af byer som Cairo og Mumbai. Jeg fortalte
om byens vanvittige størrelse og om den snedige bygge-lov, kaldet ’antiparochi’,
som blev vedtaget efter 2. Verdenskrig. Antiparochi, som betyder ’i stedet
for’, var en del af den amerikanske Marshall-plan, og fungerede på den måde at
en jordejer, som indtil nu boede i sit eget hus, gik sammen med et
konstruktionsfirma som så opførte et lejlighedskompleks. Jordejeren blev så
tilbudt en eller to af lejlighederne, svarende til husets oprindelige værdi, mens
konstruktionsfirmaet ville eje resten. Dette var et vigtigt skridt for den
kapitalistiske udvikling, for elimineringen af de kommunistiske visioner. Det private
ejerskab og forskellige skatte-fordele betød dermed en voldsom urbanisering og
en promovering af et nyt og bestemt forbrugsmønster, som for mig at se trækker
direkte tråde op til dagens bolig bobble og den finansielle ustabilitet.
Vi gik ned af bjerget og mod Syntagma pladsen, hvor jeg
havde tænkt mig vi ville lave det næste stop. Undervejs så vi flere udbrændte
banker og spor efter søndagens riots, imens fortalte jeg om mine oplevelser af
generalstrejken og den sidste store demonstration, om gaderne som var
tætpakkede med mennesker og hvor tydelig vreden havde været. Vi nåede frem til
Syntagma, og mens folk gik frem og tilbage, på vej til og fra arbejde og
indkøb, snakkede vi om hvorvidt det var muligt at se, at landet var i dybe
økonomiske vanskeligheder. Vi snakkede om faren ved at fortolke de
forbipasserendes krops- og ansigtsudtryk gennem en ’krise-optik’, og om vores
egne roller i historiefortællingen om nutidens Grækenland.
Jeg pegede op på parlamentet, mens jeg forsøgte at beskrive
for den kommende lytter, hvor vi var og hvordan det så ud. Jeg fortalte om Kong
Otto, den tidligere hersker som boede i paladset før det blev til parlamentet,
og om hvorfor pladsen kom til at hedde ’Syntagma’. Og det kan jeg lige så godt
dele med jer her. Det gjorde den fordi folket i 1843 gjorde opstand mod kongen,
og forlangte en grundlov. ’Syntagma’ betyder simpelthen grundlov. Derefter
pegede jeg over på det dyre Hotel Bretagne og det hjørne af pladsen, hvor sammenstødene
med politiet næsten altid starter. Her startede de også i 1843, og senere under
borgerkrigen mellem kommunister og tropper fra eksilregeringen støttet af USA
og England, og senere igen i starten af 1970’erne under militærjuntaen, som så
også var støttet af USA. Den græske befolkning har altså altid været udsat for
imperialistiske styrer og har altid gjort oprør, dette er ikke kun noget som
foregår i dag.
Vi gik videre mod vores tredje og sidste stop, det
Polytekniske Universitet i udkanten af Exarchia. Undervejs optog Cecilie
lydende af fløjtende trafikbetjente, der for tiden forsøger at styre bilerne og
motorcyklerne gennem centrums gader. Efter søndagens riots, er stort set
samtlige lyskryds i centrum blevet smadret af vildfarende sten og
marmorstykker, og indtil de bliver repareret er det altså op til betjente med
fløjter at styre den vilde trafik.
Da vi nåede frem til det Polytekniske Universitet og stod
inde midt i den store gård, tændte Cecilie igen for mikrofonen. Jeg fortalte
kort om Universitetets betydning for den antagonistiske bevægelse i Athen, om
hvordan mine venner altid har brugt det som et mødested, også selvom de ikke
studerer. Jeg fortalte om opstanden i 1973, hvor de studerende igen havde besat
universitetet og brugt det som base for modstanden mod militærjuntaen, hvor
juntaen satte tanks ind for at rydde besættelsen, og hvor adskillige studerende
var blevet dræbt af militæret. Denne opstand førte til juntaens endelige fald,
og en lov der forbød politiet og militæret at trænge ind på universiteterne,
blev oprettet. Det Polytekniske Universitet spillede også en afgørende rolle
under den voldsomme opstand tilbage i 2008, da politiet skød og dræbte den unge
anarkist, Alexandros Grigoropoulos. Loven som forbød politiet og militæret at
trænge ind på universiteternes grunde, blev sjovt nok ophævet for et år siden,
da de første kampe mod regeringens vanvittige ”spareplaner” opstod. Politiet
har indtil nu ikke trængt ind på Det Polytekniske Universitet.
Cecilie spurgte om jeg vidste noget om de unge grækeres
holdning til regeringen og demokratiet. Jeg svarede at demokratiet ikke længere
fandtes i Grækenland, og at der blandt de mennesker jeg var stødt på ikke
fandtes nogen tiltro til politikerne. I november 2011 skete der et reelt coup i
Grækenland, et coup som ingen taler om. Det er fuldstændigt sort for mig, at et
land som er medlem af EU har lagt alle demokratiske rettigheder bag sig,
udskiftet landets folkevalgte leder og indsat en ny premierminister, en
teknokrat som kun har til opgave at styre landet gennem de massive nedskæringer
som Troikaen forlanger. Premierministeren hedder nu Lucas Papademos, han har en
fortid som direktør for den græske nationalbank, og så har han siddet som
vicepræsident for Den Europæiske Centralbank i 8 år. Denne bankmand er altså
ikke valgt af folket, men er blevet indsat af Troikaen i en ”midlertidig regering”, imens er landet
i en undtagelsestilstand og ingen ved hvornår der bliver udskrevet valg. Det er
klart, at den ene opinionsundersøgelse efter den anden, fortæller at grækerne
har mistet tiltroen til politikerne, mistet troen på den såkaldte ’demokrati’.
Og når de unge nu kan se frem til at tjene 3€ i timen, så ser fremtiden rigtig
sort ud for de yngre generationer.
Valget af Grækenland, som et laboratorium for implementeringen
af disse neo-liberale chokbølger, er et resultat af de seneste mange års
klassekampe, og her i Grækenland er udnyttelsen og disciplineringen af borgerne
allermest intens. Samtidig er det måske også det land i Europa, som har den
største tradition for oprør, og således må vi håbe på at de græske unge, i
samarbejde med andre unge over hele Europa, kan modstå kapitalismens brutale
overgreb og slå igen. Alt dette, og meget andet mumleri, forsøgte jeg at
fortælle til den gode Cecilie fra Klubværelset, som altså også var taget en tur
til Athen for at indsamle historier der kan oplyse og inspirere derhjemme.
Udsendelsen bliver sendt på onsdag og jeg er spændt på at høre hvad der bliver
sagt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar