torsdag den 9. februar 2012

Kun en begyndelse

Der er sket meget siden sidst, og der sker rigtig meget lige nu. Dette bliver et kort indlæg, jeg kan ikke sidde for lang tid foran denne skærm…

De første detaljer fra den nye såkaldte ”samarbejdsaftale” med Eurogruppen er kommet frem, og det ser rigtig sort ud for den græske befolkning. Jeg vil komme tilbage til de egentlige forringelser en anden dag. Lige nu er der netop blevet indkaldt til endnu en generalstrejke i morgen, denne gang vil den lamme landet i 48-timer. Der er spontane demonstrationer i centrum netop nu, Jura universitet er blevet besat for at kunne fungere som base for mange af protesterne og over hele Grækenland er der indkaldt til demonstrationer både fredag, lørdag og søndag.

Der går rygter om mange andre besættelser og aktioner som jeg vil vende tilbage til. Men det mest interessante rygte er nok Politi Forbundets meget kontroversielle erklæring om, at de ikke vil deltage i aktioner mod deres ”brødre, søstrer og børn”. Jeg har forsøgt at oversætte deres erklæring fra Græsk, men med google translate giver det ikke meget mening. Så vidt jeg kan se, er erklæringen rettet direkte mod regimets politikere, men hvad det egentlig betyder er svært for mig at gennemskue. Toppen af det græske politi, er kendt for at være ultra-konservative, korrupte og politiet har ved flere lejligheder samarbejdet med fascisterne, det er svært at forestille sig at de ikke vil slå tilbage mod en opstand til generalstrejken over de næste par dage, men vi får at se.

Nu vil jeg stoppe her og bevæge mig ud i det. Forhåbentlig når jeg at skrive en opdatering senere i dag, fredag, eller lørdag. I Danmark og mange andre steder i verden er der indkaldt til solidaritets-aktioner med det græske folk, og jeg vil opfordrer alle til at deltage. Det græske folk er langt fra alene om det her, og før eller siden kommer turen til os. Så tag ud i gaderne og brug fantasien, det her er kun begyndelsen. 

1 kommentar:

  1. Gisle H. gjorde meg oppmerksom på din blogg. Svært interessant å lese vitnesbyrd fra Hellas i disse dager. Det pågår en tysk/europeisk voldtekt av landet, godt hjulpet av de såkalte greske lederne. Jeg skriver om dette på: http://psteigan.wordpress.com/2012/02/10/gravstein-over-det-greske-samfunnet/

    kameratslig hilsen
    Pål

    SvarSlet